Start-ups in gevaar

Auteur: 
Jo Cobbaut

De coronacrisis raakt startende bedrijfjes heel erg. Ze hebben vaak niet veel kapitaal en hebben dus weinig buffer om moeilijke maanden door te komen. Kristof Haerens van start-up Thorbiq getuigt over de acties die hij onderneemt om het hoofd boven water te houden. Aelbrecht Van Damme en Jurgen Ingels kennen de wereld van de start-ups zeer goed en pleiten voor gerichte steunmaatregelen.

“COVID-19 heeft een grote invloed op ons bedrijf. Ik vind het daarom jammer dat er in de journaals en de kranten zo weinig aandacht besteed wordt aan de immense uitdagingen waar wij voor staan”, zegt Kristof Haerens, medeoprichter van Thorbiq.

Digitale ondersteuning voor de bouw

Thorbiq is gestart in 2016 als een spin-off van een klassiek studiebureau voor de bouwsector. Kristof Haerens en Wim Tas ontwikkelden een platform dat een moderne, digitale manier van samenwerken mogelijk maakt tussen bouwproducenten en bouwprofessionals zoals architecten, aannemers, studiebureaus, enz. Klanten zijn de bouwproducenten die een digitale versie van hun producten ter beschikking stel¬len in het kader van building information modelling (BIM). “Dat maakt niet alleen dat het voorbereidingsproces van een bouwproject meteen volledig digitaal en een stuk efficiënter verloopt, maar het helpt ook tijdens de volledige levensduur van een gebouw.”

Kristof Haerens en Wim Tas hebben Thorbiq samen opgericht met eigen middelen. Meteen daarna hebben ze 400.000 euro opgehaald via het Business Angels Network Vlaanderen. Daarmee zijn er zes business angels in het kapitaal gestapt. Op die manier is ook heel wat kennis en ervaring meegekomen. In 2018 heeft het bedrijf een achtergestelde lening gekregen van PMV in combinatie met een investeringskrediet bij de bank.

Van de nood een deugd

“We hebben al die tijd rente betaald, maar nu komt de eerste schijf van het kapitaal eraan. Dankzij de maatregel van PMV hebben we uitstel gekregen. Nochtans zaten we in een positieve trend. Ons product werkt goed. We hebben heel mooie klanten. Voor ons is het nu het moment om de stap naar het buitenland te zetten en ons platform op grote schaal uit te rollen. We hebben intussen ook klanten in Duitsland, Frankrijk, Nederland en Polen. We zouden dit jaar voor het eerst break-even draaien. Maar die mooie plannen vallen nu in duigen”, zegt Kristof Haerens.

Dat heeft alles te maken met de lockdown waardoor heel wat klanten geheel of gedeeltelijk gesloten zijn. “We kunnen moeilijker afspraken maken met prospects en bovendien gaan bedrijven algemeen sterk op de rem staan voor investeringen. Logisch ook, maar daardoor worden op dit moment een stuk minder samenwerkingen opgestart. Gelukkig was ons orderboek goed gevuld op het moment van de uitbraak. Onze medewerkers — 15 in totaal, inclusief freelancers — zijn volop in de weer om die engagementen af te werken.

Daarnaast maken we nu van de nood een deugd. De service die wij aanbieden kan bouwproducenten namelijk sterk ondersteunen tijdens en na deze lockdown-periode. Inzetten op digitaal samenwerken helpt de samenleving zo veerkrachtig mogelijk verder te doen draaien. We bieden daarom, uitzonderlijk in deze periode, een freemium versie aan voor bedrijven die op die manier kunnen kennismaken met onze service en meteen kunnen profiteren van de voordelen. Dat maakt dat we ook nu nog volop commercieel werk verrichten met het oog op de periode na corona.

"We bieden in deze periode een freemium versie aan van onze software."

Dat neemt niet weg dat Thorbiq toch rekent op bijkomende financiële ondersteuning. Dat kan dan gaan om verder uitstel van terugbetaling van leningen, maar ook om extra middelen via de federale overheid, Vlaio of enige andere organisatie. “Voorlopig maken we ons geen grote zorgen, vooral omdat we er heel sterk in geloven dat onze oplossing een sterke toegevoegde waarde betekent voor veel bedrijven. Dat neemt niet weg dat ik nu toch onderzoek of bijkomende middelen mogelijk zijn via initiatieven zoals bijvoorbeeld crowdlending.”